Pozitivni efekti primjene matematičkog koučinga u profesionalnom razvoju nastavnika koji radi sa matematički nadarenim učenicima

 

 THINK2

Da li nastavnici darovitih i sami trebaju biti daroviti? Koje su to osobine nastavnika posebno važne u procesu rada sa matematički nadarenim učenicima? Na koji način može dati doprinos kvalitetnijem radu ?

Veoma često čujemo da se neki premet u školi pored ostalog voli ili ne voli zbog nastavnika, a  svi smo kroz svoje školovanje svjedoci da smo pojedine predmete u školi ,,voljeli” ili pak ,,mrzili” upravo zbog istog ,,razloga”. Matematika kao predmet u školi inače slovi kao ,,težak” i ne baš omiljen. Jer matematika je… Dugačka bi bila lista odgovora zašto je ne vole. Ali ne rijetko kao razlog ozbiljnijeg bavljenja matematikom, kao podsticaj za ostvareni rezultat na takmičenjima i matematičkim olimpijadama učenici navode postupke i rad svojih nastavnika matematike. Zato je u nastavi  matematike uloga nastavnika veoma važna, važnija od uloge nastavnika bilo kojeg drugog predmeta. Upravo zato što se nastavnik matematike u samom početku ,,hvata u koštac” pored ostalog i sa stereotipima. On mora, pored toga što je stručnjak koji odlično poznaje ,,svoj” predmet, biti strpljiv, dobronamjeran, velikodušan, pozitivnog stava prema svakom pa i ,,najmanjem” uspjehu koji učenik postiže. Značaj nastavnika je utoliko veći što je stepen školovanjaniži. Djetetu koje bude identifikovano kao matematički darovito trebapomoći da se ,,nosi sa svojim sposobnostima” kako bi od njih imalo samo korist, a da bi se izbjegli potencijalni rizici koji su takođe nešto što prati darovitost. Zato su osobine nastavnika matematike vrlo važne jer direktno utiču na motivaciju, samopoštovanje, interesovanje i razvoj kreativnosti kod učenika, posebno nastavnika koji rade sa matematički darovitim učenicima.

,,Idealan nastavnik za rad sa učenicima nadarenim za matematiku mora biti:

  1. Emocionalno zdrava ,realna i autentična osoba koja uvažava, osetljiva kada su u pitanju drugi, poštuje druge ljude i veruje im, poštena je i iskrena, te fleksibilna,snalažljiva i dosetljiva osoba;
  2. Energična i vitalna osoba;
  3. Iskusna i zrela;
  4. Sa dobrim znanjem matematike i profesionalnim znanjem matematike;
  5. Osoba čiji kulturološki i intelektualni interesi dosežu izvan matematike;
  6. Osoba koja demonstrira entuzijazam za matematiku i podučavanje mladih, sposobna da oživi predmet izučavanja, koja efektivno komunicira sa učenicima i voli da izlaže ideje;
  7. Usmerena ka učeniku pokazujući pri tome lični interes za učenike, njihova uverenja i mogućnosti, vođa je i motivator koji može slušati učenike i često učiti iz onoga što oni kažu i rade;
  8. Osoba koja posjeduje jak smisao za humor i sposobnost da učenje učini zabavnim;
  9. Neko ko razume socijalne, emocionalne, i edukativne potrebe matematički nadarenih učenika te preferira podučavati ovu kategoriju učenika;
  10. Čovek koji razume razmišljanja i način učenja matematički nadarenih učenika, posebno onda kada se razmišljanja razlikuju, prihvata nove i drugačije idejei tolerišeponekad prisutnu dvosmislenost i moguću nejasnoću;
  11. Neko sa izraženim entuzijazmom u pogledu traganja za novim saznanjima i idejama, ko podučavanje mladih vidi kao oblik unapređivanja vlastitog intelektualnog razvoja;
  12. Čovek dovoljno uveren u svoje sposobnosti, samouveren u tolikoj meri da se ne može uplašiti rada sa matematički nadarenim učenicima, odupire se iskušenju da se intelektualno takmiči sa učenicima te umesto toga podstiče zajedničko traganje za novim saznanjima, ceni promene, razvoj i samoaktualizaciju kako sebe tako i drugih;
  13. Neko ko dobro poznaje istoriju matematike i njen značaj u nastavi matematike, neko ko je sposoban da učeniku pokažekako je, katkada , strahovito težak i mučan bio put i koliko je mnogo umnog napora, kroz generacije, bilo potrebno da bi se došlo do pojmova i metoda, koje mi danas podrazumevamo kao sam po sebi razumljivi posed matematičke nauke;
  14. ..” (Dejić, Mihajlović 2014)

Sve navedene karakteristike naći u jednojosobije ipakn erealno očekivati.

Korišćenjem znanja iz oblasti koučinga i oblasti nastave matematike u školama stižemo do novih dostignuća. Kombinovanjem znanja unapređujemo sebe i svoj rad. Ono što svakako možemo uraditi ako smo nastavnik zainteresovan za rad sadarovitim jeste sledeće:

  1. Realno sagledati sebe tj. upoznatisvoju ,,Autentičnuličnost”.
  2. Postaviti svoje ciljeve
  3. Napravitilistuprioriteta
  4. Napravite operacione planove i krenite sa realizacijom
  5. Razvijati vještine koje nam nedostaju
  6. Razvijati sposobnosti koje mogu da se razviju
  7. Uživati u svim aktivnostima iz predhodnih šest koraka jer radeći na svom razvoju radimo i za dobro svojih učenika. Ako dovoljno razvijamo svoje sposobnosti, značajno ćemo doprinijeti i razvoju naših učenika.

Posmatrajući karakteristike svakog kouča: empatija (nastoji da pomogne osobi da razumije sama sebe), podrška (fokusira se na osposobljavanje i razmišljanje, tako da individua odlučuje i otkriva sama potreban napredak), svrha (izvući ono najbolje iz nekoga i omogućiti mu da donese odluke koje će mu poboljšati život), pomoć klijentima da pronađu odgovore sami, kouč kao pozitivan uzor (pomaganje drugima da ostvare svoj pun potencijal proizvodi veliko zadovoljstvo)  lako je zaključiti koliko je razvoj nastavnika i Matematičkikoučing kao trening životnih i matematičkih vještina primjenljiv u profesionalnom razvoju nastavnika, a samim tim i kojeće dobrobiti imati daroviti učenici čiji su nastavnici shvatili prednosti koje on pruža.

Nastavnik radom na sebi i svojim razvojem stiče mogućnosti da bude pozitivan uzor svojim učenicima. Primenjujući svaki od navedenih koraka, nastavnik daje model na koji mogu da se ugledaju učenici. Modelujući ponašanje nastavnika i sami ovladavaju vještinom. Kada učenici primijene ove korake u svom učenju matematike uvećava se i njihova sposobnost za rad. “Učitelj ,majstor svog zanata, se postaje onda kada korake koje si primijenio u svom radu umiješ da preneseš drugima kako bi i oni ovladali tom vještinom.”

Ovakvim načinom školovanja mladih pomažemo i kreiranju novih generacija kvalitetnih nastavnika matematika koji neće ustuknuti pred otporima sredine i koji će blagodati ove nauke širiti i primjenjivati.

 

Autor: Plana Pejović

Autor i realizator Programa „Matematički koučing“

Kontakt adresa: plana.pejovic@gmail.com

 

 

Advertisements

Једно мишљење на „Pozitivni efekti primjene matematičkog koučinga u profesionalnom razvoju nastavnika koji radi sa matematički nadarenim učenicima

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s